Tuesday, January 17, 2012

#1.1: Leprikóni

Leprikóni jsou dle mého nejaznámější druh skřítků. Bohužel jsem ale zjistila, že jde o opak. Když jsem se totiž ptala svých spolužáků, neměli ani tušení, o koho jde. Možná, že pro mě jsou leprikóni tak samozřejmý, jelikož od malička miluji irskou mytologii.. Právě odtamtud se totiž tyto "pidímužíci" vzali.

Původ
Jak už jsem naznačila v úvodu, svůj původ mají leprikóni v Irsku. Jejích název je nejspíš odvozen od slov leath bhrogan - což znamená "obuvník" či "švec" nebo od slova luacharma'n - což znamená "trpaslík"

Vzhled
Součásná vypodobenina leprikóna
se opravdu hodně líší od původních
vyobrazení v irském folkloru.
Leprikóni jsou maličcí tvorové, příbližně dvou stop vysoké. Obvykle se říká, že jsou podobné pánům staršího věků (pojem "dědek" mi nepříjde moc  vhodný....), ale vyskytují se i napodobeniny mladých, roztomiloučkých skřítků. Často jsou zobrazovány veselý, za to prý může jejích láska k poitinu, což je vlastně taková irská kořalka.

Zobrazují se v zeleném oblečení (prý, aby se mohli lépe schovávat v trávě) a kožené zástěře.  A což je zajímavé, na více obrázcích jsou vidět pouze v jedné (levé) botě!



Práce
Jejích práci je šití obuvi pro další magické tvory, jako jsou například víly a tak zvané clurichauny.
Říká, že hlídají starodávný poklad. Jejích původní bohatství prý vytvořili vikongové, ale zatím ho doplňovali leprikóni tím, že se vloupávali v noci do lidských sídel a ulamovali malé kousíčky mincí. Každý leprikón, nebo skupina leprikónu vlastní svůj hrníček nebo kotlík se zlatem.

Podle některých legend je výše zmíněný kotlík umístěn na konci duhy.

Povaha
Leprikóna popisují jako chytráka a podvodníka, kterého se lidí snaží chytit, aby získali jeho zlato a přinutili ho splnit tři svá přání.

Filmy, knihy
Leprikóni jsou také občas pohádkovým námětem. Podle nich byl zfilmován stejnojmenný film Leprechaun a pár krát je i zachraňovaly čarodějky z Čarodějek. V nějakém díle Harryho Potteta byli tito úžasní tvorečci maskoty Irského famfrpalového družstva. Rozhazovali tam falešné galeony, které pak v noci zmizeli.
Leprikóni se také stali námětem hodně mýtu a legend, které však (bohužel) nejsou tak známé, jako například o řeckém minotaurovi.

Pokud by vás zajímali nějaké další informace, klidně se na mě obraťte :) Já o tomto tématu ráda povídám.. Pokud jste nekonverzetativní typ, tak si to najděte u tetičky Wiki. Dívala jsem se k ní a najdete tam poměrně dost informací.. Jo, a jenom aby si neřeklo, vyhrazuji si všechna práva na tento a všechny další články na tomto blogu.

 

9 comments:

  1. Budu si muset rozšířit obzory! Něco jako leprikóni mi přišlo až do nedávné doby (zhruba ještě před 5 minutama) jako nějaké cizí slovo, i když vím, co jaké skřítky se jedná. Zajímavý článek. :)

    ReplyDelete
  2. Neboli náhodou spomenutý v Harrym Potterovi?
    Teda po slovensky to boli leprechanti (alebo tak nejak)...bolo to v súvisloti s tým zlatom, čo sa strácalo (bolo to v 4. knihe) :)
    Či som úplne mimo? :)

    ReplyDelete
  3. Maataaaa: Nejsi, nejsi :) Opravdu tam leprikóny rozhazovali falešné zlato při famfrpalovém zápasu :) Ale nemyslím si, že to bylo ve 4. díle... ;)

    Kacennnka: Děkuju moc

    ReplyDelete
  4. No Svetový pohár v metlobale bol vo štvorke :)
    A nakoniec aj Bagman zaplatil Fredovi a Georgeovi tým zlatom, čo im nakoniec zmizlo a to bolo tiež vo štvrtej knihe (vo filme to nebolo). Ale je možné, že to bolo spomenuté aj v iných častiach :)

    ReplyDelete
  5. Já mám čtyřku spojenou s pohárem tří kouzelníků :) Ale když to říkáš tak jistě, tak to tak nejspíš bude :D

    Ale v jiných dílech asi (určitě) ne.. To tak významné zase nebylo...

    ReplyDelete
  6. To sa tam oficiálne prekladá v češtine? U nás je to Ohnivá čaša :)
    No hej..je to hlavná téma :)
    Teda vo filme....tam brutálne veľa scén z knihy vyškrtli...veď tam nebola žiadna škola a ani nič podstatné...hoci tá kniha nepatrí medzi tie najtenšie :)

    ReplyDelete
  7. U nás je to také Ohnivý pohár..
    Úpřimně: já mám radši knihu :D :D

    Ale to jsme zase odbočily.... Od rozhovoru o leprikónech, k rozhovoru o HP :D :D

    ReplyDelete
  8. Sorry za OT:) Ja rada...ale už končím :)

    ReplyDelete
  9. To je stejně jedno :D :D Já ráda komenty a těch tady obvykle moc nebývá :D :D

    ReplyDelete