Sunday, January 29, 2012

#1.3: Víly v knihách

Dnes jsem se rozhodla věnovat vílám v knižním světě. Existuje spousta knih pouze o vílach, nebo některé, kde se víly jenom objevují. Některé se stali světoznámými, některé jsou bohužel (někdy i spravedlivě) označovany za odpad.

Jako první bych ráda uvedla svoji vlastní knihu. Nazývá se Pohádky o vílach, elfech a kouzlení (můj doslovný překlad názvu.. kniha je totiž v ruštině). Obsahuje spoustu úžasný příběhů. Objevuji se tam víly jak dobré, tak zlé. Najdou se tam vyprávění velmi známých autorů, jako je například hraběnka d'Aulnoy, nebo Rudyard Kipling, či J. R. R. Tolkien, ale také se tam objevuji staré evropské pohádky (z Anglie, Walesu, Skotska, Irska, Švédska, Norska, Dánska....). Je opravdu tlustá (687 str.) a obsahuje spoustu nádherných ilustrací a informací o vílach. Můžu slíbit, že do konce měsíce se zde ještě objeví aspoň jeden článek o vílach, který bude postavený na pověstech z této knihy. Mimo to docela tlustou část knihy tvoří Legendy o králi Artušovi a rytířích Kulatého stolu, kterému se věnuji hned v dalším odstavci.

Dalším dílem, které si jistě zaslouží místo v tomto článku jsou legendy o králi Artušovi a rytířích Kulatého stolu. Spousta knih tento námět využívá. Známé jsou třeba tyto díla: Artušova smrt (Thomas Malory), Činy krále Artuše a jeho vznešených rytířů (John Steinbeck), Meč krále Artuše (Mary Stewart) a např. také Mordred: Artušův bastard od Douglase Clegga. Řekla bych, že jste o půlce (ne-li o všech) těchto knihách a autorech nejspíš nikdy ani neslyšeli. 


Král Artuš je opravdu známým námětem spousty příběhů. Proč jsem ho ale přidala do článku o vílach? Jelikož právě tam se objevuje světoznámá víla Morgana, Artušova mladší sestra a jedna z víl, která jej odnesla do Avalonu, když byl smrtelně zraněn v bitvě.





Mohla bych do tohoto článku zařadit také sérii Kroniky rodu Spiderwicků, kde se víly taktéž objevují. Bohužel jsou pouze vedlejšími postavy, takže se o tomto díle od Tonyho deTirlizziho a Holly Black se ani nebudu rozepisovat. 

Ale Holly Black mimo Kronik napsala také ještě další knihu. Nazývala se Daň Peklu a získala ode mě pouze 2 ozubená kolečka. Jelikož to byl prostě odpad. Překvapilo mě, že na většině stránek má docela velké bodové hodnocení....
(Tato knížka je přesně tím příkladem vílího odpadu, jak jsem naznačila v úvodu....)








Ale od tohoto... odpadu se vrátíme zase zpátky k bestsellerům... Například takový Artemis Fowl.. Co na něj říkám?? Je to úplně úžasný, dokonalý, vtipný člověk... Tato série knížek se mi opravdu líbila! Víly tam sice nemají moc velký obsazení, ale celkově vílí říše se tam objevuje opravdu dost!






Dalším dílkem, které mi opravdu chutnalo, je knižní série tentokrát české (!) spisovatelky Renaty Štulcové. Knížka byla původně psaná online na autorčiným blogu, ale dočkala se i knižního vydání. Název této úžasné série zní Rafaelová škola. Zatím byly dokončené dva díly: Prima a Sekunda. Tercie je rozepsaná. Všechny kapitoly si můžete přečíst tady: http://rafaelovaskola.blog.cz/. Rozhodně musím doporučovat!


Bohužel většina těchto dílek nezajímá nikoho, kromě děti do 12 let..... Já jsem fanatička :D :D Takže taková výjimka :D

Kdyby jste znali nějaké opravdu dobré knihy o vílach, se svými odkazy jste vítání v komentářích!! :)


10 comments:

  1. Skvelý článok :)
    Čítala som Spiderwickovcov a Artemisa, to bolo celkom v pohode :D

    ReplyDelete
  2. Já narazila na nedávno vydanou knihu Křídla :)

    ReplyDelete
  3. Ráda dělám lidem radost, a protože jsi se zmínila o mé knize a ke mně od tebe začali chodit návštěvníci, a protože píšeš o knihách, na které ráda upozorním, napsala jsem ten krátký článek.
    K těm vílám a elfům, já četla především ty středověké anglické a francouzské a ty ještě do čj nebyly přeloženy. Takže Ti moc nepomůžu. Renata

    ReplyDelete
  4. Jee! Středověké anglické a francouzké jsou nejlepší :)
    (Heh, já zvládnu číst i v jiném jazyce než čj... :D :D Třeba takový aj by jistě šel :))

    ReplyDelete
  5. Když pomineme Pratchetta, jehož Zeměplochu obývá kde co (včetně víl a vílů :-)), napadla mě už jen Anna ze Zeleného domu, kde de facto žádná víla není... ovšem být to na Anně a její fantazii, bylo by převílováno :-)

    ReplyDelete
  6. Alissa: V zeměploše jsou víly?? Čarodějky, ano. Smrť, ano. Cech vrahu, ano. Ale víly??? O_o

    A Annu neznám.. Až budu mít čas, tak se po tom podívám :)

    ReplyDelete
  7. Tedy, už je to nějaký čas, co jsem Pratchetta četla, a taky jde o to, co přesně nazveme vílou (třeba Víla zubnička ;-)), ale zcela jasně si z některého Pratchetta pamatuju úvahu na téma "jak zní mužský rod slova víla" :-)

    Mimo hru mě napadá, že víly jsou koneckonců i v Harrym Potterovi.

    Doufám, že tě Anna nezklame - knížka ze začátku dvacátého století ;-)

    ReplyDelete
  8. Dobře, dobře :)
    Jo, Harry Potter.. To je ono! Jak jsem mohla zapomenout zrovna na něj??!

    ReplyDelete
  9. tak to tedy fanatičkou budu asi také, tyhle knihy miluju :D :)) A i Daň peklu mě náhodou docela zaujala, Rafaelovu školu mám přečtenou a každý den napjate čekám na další díl :)Co se týče Artemise Fowla toho jsem zatím tedy nečetla, ale jednou to doufám přijde :)) kroniku spiderwicků jsem přečetla celou (všechny díly), ale to jsem byla (uznávám) o pár let mladší (12?) :)) mimochodem pěkný blok :)

    ReplyDelete
  10. Pořád přemýšlím v jaké další knize, kterou znám mohlo být něco o vílách, ale napadá mě už jen Petr Pan:D:D Ve všech ostatních byli elfové :D

    ReplyDelete